Monday, December 6, 2010

Apa itu Skim Piramid?

Kita sentiasa didendangkan tentang keburukan sistem piramid, antaranya menindas, menipu dan sebagainya, walaupun ada antara mereka yg dapat kaya dengan cepat.
Bagaimana kita dapat mengetahui dan detect apabila kita tak mengetahui ciri-ciri nya?

1. Mereka yang terdahulu sentiasa menikmati kelebihan yang banyak, yg terkemudian mendapat sedikit kelebihan atau ke tahap merugikan bila mereka tidak dapat mengembangkan penajaan.

2. Skim piramid yang tulen melibatkan perletakan/susunan ahli secara automatik. Ahli/pengedar tidak dapat menentukan susunan atau hirarki jaringan mereka sendiri.


3.Mempunyai ciri yang dinamakan 'front leading'. Kaedah ini memaksa ahli/pengedar membeli barangan/servis dengan nilai yg mahal dan dalam masa yg sama ahli/pengedar tidak mungkin menggunakan atau menjual barangan tersebut dalam jangkamasa terdekat. Pembelian pangkat melalui pembelian produk dan memperoleh pulangan yg banyak tanpa menjalankan perniagaan.

4. Skim piramid juga boleh melibatkan skim pelaburan. Kaedah ini memberikan pulangan yang tinggi terhadap sebarang pelaburan di mana nilai minimumnya ditetapkan. Pulangan seperti 10% sebulan drp nilai yg dilaburkan adalah biasa.Skim ini nampaknya sangat menggalakkan di peringkat awal tetapi runtuh apabila tiada lagi pelaburan yang masuk untuk melaksanakan pembayaran yg tinggi.

1 komen:

  1. penah kena dengan sistem primadi MLM ne.. lame gak la dekat setahun.. last2 undur blakang teros keluar.. bnyk menipu.. org atas goyang kaki mkn hasil kerja org bawah.. =)

    ReplyDelete